Stichting Animal Friends Europe

Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Ir abajo

Stichting Animal Friends Europe

Mensaje  Erica el Mar 19 Ene 2010, 12:42

Hi My La Pontiga Friends,

I am very happy to announce that today an article + pictures were printed in two newspapers in Holland about Paula (A.F.E.) and
La Pontiga. What is more important: at this moment (13:30) lots of reactions are coming in !!!

Love,
Erica.

Hola, mis amigos de la Pontiga,

Me alegra mucho anunciaros que hoy se publicó un artículo con fotos en dos periódicos en Holanda sobre Paula (A.F.E) y la Pontiga. Y lo que es más importante: en este momento (13:00) ¡ya han contactado con ella muchas personas interesadas en ayudar!

Besos,

Erica

Erica

Cantidad de envíos : 4

Re: Stichting Animal Friends Europe

Mensaje  Administrador el Miér 20 Ene 2010, 21:14

Here you have the article. In Dutch for the moment. / Aquí teneís el artículo, en holandés de momento.

Zoveel ellende, ik heb gehuild als een gek’
Ze worden opgeknoopt, ach­ter auto’s gebonden en ver­giftigd. Of ze komen in La Pontiga terecht, een honde­nasiel waar de Dinxperlose Paula Samelink voor vecht.

door Bettine Winters
Floppy, Joy, Lobita, Boogy, Pancho, Lola... Paula Same­link ( 23) uit Dinxperlo zapt door de foto’s die ze in het Spaanse hondenasiel La Pontiga heeft gemaakt. Bij iedere hond noemt ze een naam. En meestal iets erbij als ‘die is zo lief’, ‘die is heel verlegen’ of ‘die is erg ziek’.
Samelink heeft haar hart verpand aan de 250 honden die wor­den opgevangen in het asiel. Maar de omstandigheden zijn bar voor de die­ren. „Het is er nu ijskoud. Kouder dan in Nederland. Het asiel is ge­bouwd in een dal, de hokken staan tegen de bergwand. Daar­door loopt het water de hokken in. De honden hebben daardoor geen droge plek in het hok.”
De hokken zelf bieden weinig comfort aan de dieren, maar dat ze een hok hebben is al heel wat.
Aanvankelijk was La Pontiga niet meer dan een lap grond met een hek eromheen waarin een paar honden werden opgevangen. Dat werden er snel meer.
„Een ander asiel moest sluiten. Als Blanca, de eigenares van La Ponti­ga, de honden niet wilde opvan­gen, zouden ze een spuitje krijgen. Blanca wilde de dieren redden en toen kwam er een vrachtwagen met 180 honden naar haar asiel. Er waren geen hokken, er stond alleen een hek om het terrein.” De gevolgen waren dramatisch. De honden lie­pen los over het terrein, pasgebo­ren jongen werden door de teefjes opgegeten en de honden vochten.
„Blanca vroeg om hulp in de om­geving, maar daardoor kreeg ze nog meer honden. En er meldden zich een paar vrijwilligers.”
Met hen werden hokken gebouwd van beddenbodems, gaas en aller­lei ander materiaal dat bruikbaar was. De hokken zijn met ijzer­draad in elkaar geknutseld. „ Die eerste maanden heeft Blanca in een tuinhuisje tussen de honden geslapen. Daarna was het vechten, overleven. Ze krijgt etensresten uit een restaurant, maar daarvan wor­den de honden dik en ziek. Het is erg ongezond. Er is een schuld bij de dierenarts van duizenden eu­ro’s.”
Via een vriendin hoorde Samelink van het asiel. „ Ze liet me foto’s zien en die maakten veel indruk op me. Dieren zijn mijn passie, van vroeger af. Dieren laten je niet in de steek. Ik wil geen kinderen, maar dieren.”
Samelink begon de stichting Ani­mal Friends Europe voor de die­ren in La Pontiga. Mensen kunnen geld geven voor voer, medische zorg of een hond op afstand adop­teren. In drie maanden zamelde ze 2.000 euro in en het eerste trans­port met onder meer dekens zit er­op. In juni gaat Samelink met tien vrijwilligers naar het asiel om de hokken op te knappen en een riool aan te leggen. „ Dat is er nu niet, of het ligt niet goed. Daar­door stinkt het er vreselijk en loop je steeds door de hondenpoep.”
Het klinkt als een uitzichtloze toe­stand. Heeft het wel zin? „Wat moet je anders? We kunnen niet anders dan doorgaan. Als je de honden ziet, denk je twee dingen.
Aan de ene kant ‘ wat zielig, je moet een warm mandje hebben’, maar ook zie je in hun ogen dat ze gelukkig zijn. Dat komt doordat ze de liefde voelen van de mensen die in het asiel werken.”
In november is Samelink voor het eerst zelf in het asiel geweest. „ Ik wist niet waar ik kijken moest. Ik zag zoveel ellende. Ik heb gehuild als een gek.”
Volgens Samelink hebben de erbar­melijke omstandigheden van som­mige honden in Spanje te maken met de mentaliteit in het land. „Er is heel veel dierenmishandeling.
Als iemand ervoor wordt aange­houden is het maar de vraag of er een rechtszaak van komt en dan nog is de straf niet meer dan een boete. En daarna mag je gewoon weer een dier houden.”
Het zijn die misstanden die haar en Blanca drijven. „Honden wor­den in Spanje opgeknoopt, vergif­tigd of achter een auto gebonden waarna er heel hard gereden wordt. En er zijn veel zwerfdie­ren.” De dieren die geluk hebben worden aan het hek bij La Pontiga geknoopt. „ Soms worden pups over het hek gegooid.”
Subsidie is er niet voor La Pontiga. „Dat krijgen alleen dodingssta­tions. En dat wil Blanca niet. Die­ren krijgen van haar niet snel een spuitje, alleen als ze heel veel pijn hebben. Toen ze een kat kreeg die in het oog was geschoten en daar­na ook nog was aangereden, zei de dierenarts dat ze hem beter kon la­ten inslapen. Dat is niet gebeurd.
Ze heeft het dier veel pijnstillers gegeven en het is nu weer opge­fleurd. Pancho heeft een verlamd achterlichaam. Elke dag verzorgt Blanca zijn wonden en brengt ze een drain in zijn plasbuis, wat no­dig is voor zijn nierproblemen.
Daarna traint ze met hem: ze houdt zijn achterpoten vast en hij loopt met zijn voorpoten. Ik heb zoveel respect voor haar.”
www. animalfriendseurope. net

Hondenasiel La Pontiga in Spanje. De hokken zijn gemaakt van bij elkaar ge­raapte materialen. Een goed riool is er niet. foto Erica Coors

Paula Samelink (23) uit Dinxperlo: „Dieren zijn mijn passie. Ik wil geen kinderen, maar dieren.” Samelink is een stichting begonnen om de honden uit het Spaanse asiel La Pontiga te helpen.
foto Erica Coors

Met vriendelijke groet,
Thérèse Meeuwisse-Schellekens
Medewerkster Lezersservice
Wegener NieuwsMedia BV
Postbus 235
5201 HB Den Bosch
KvK 10017784
E: KCC-backoffice@wegenernieuwsmedia.nl
www.wegenernieuwsmedia.nl
Administrador

Cantidad de envíos : 3446

http://masquechuchos.sosforum.net

Mensaje  Administrador el Mar 26 Ene 2010, 20:08

Para los que no sabéis holandés, si hay alguien por ahí que no lo sepa...:

El artículo, de forma resumida, habla de los perros que conoció Paula cuando vino a la Pontiga en noviembre, de lo mucho que le robaron el corazón, y de las necesidades económicas que tenemos en el albergue.

Habla de cómo empezó la Pontiga, con unos pocos perros que Blanca fue recogiendo de la calle y de cómo luego llegaron de golpe los perros del Espartal, cuando Blanca decidió salvarlos de que fueran sacrificados en Parayes. Del caos que se produjo entonces y de cómo incluso Blanca estuvo durmiento en lo que entonces era el hospitalillo (ahora la caseta de Lobito) para que los perros no se pelearan. De cómo se fueron construyendo las jaulas para estos perros y cómo fueron apareciendo nuevos voluntarios.

Habla de nuestra continua batalla diaria por sobrevivir y de las deudas que tenemos con el veterinario.

Habla de que Paula ha formado su asociación, "Animal Friends Europe" para ayudarnos en nuestra batalla. De este modo, la gente en Holanda puede donar dinero para pienso, para gastos médicos o pueden apadrinar un perro. Cuenta cómo Paula ha conseguido reunir más de 2000€ y en los tres primeros meses de funcionamiento de la asociación y de que el primer transporte de donaciones, con comida y mantas ya ha partido de Holanda. También dice que en junio Paula vendrá al albergue con diez voluntarios holandeses para renovar las jaulas y trabajar en el sistema de canalización.

Paula dice que tanto nosotras como ella tenemos que seguir adelante para sacar adelante a los perros.

También habla de la penosa situación de los perros en este país, de los muchos casos de abandono y de maltrato, de cómo las leyes son papel mojado y de cómo los perros de la Pontiga, a pesar de ser perros abandonados, son perros con suerte y perros felices.

Por último comenta que no tenemos subvención alguna y que sólo eutanasiamos perros por prescripción veterinaria cuando ya no hay posibilidad de salvarles la vida y están sufriendo.

Cuenta el caso de un gato que encontró Blanca una vez, al que habían pegado un perdigonazo en un ojo y luego había sido atropellado por un coche. Blanca lo llevó al veterinario, que sugirió dormirlo. Pero Blanca le dió la oportunidad de vivir, lo cuidó, le dió analgésicos y ahora el gato está vivo y es feliz.

Habla también de Pancho, de su parálisis y de cómo Blanca bajó a la finca durante meses a curarle, a hacerle toda la rehabilitación posible y a asegurarse de que su calidad de vida era aceptable.

Paula se despide en el artículo dejando claro lo que siempre dice: el increible respeto que tiene por Blanca.
www.animalfriendseurope.net
Administrador

Cantidad de envíos : 3446

http://masquechuchos.sosforum.net

Mensaje  Contenido patrocinado

Contenido patrocinado

Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Volver arriba